7 مرحله + رهبری کسب و کار چیست؟ 24 نکته
30 خرداد 1403 توسط نویسنده محمدی
در اینجا 24 نکته برای رهبری مؤثر در کسب و کار آورده شده است:
-
-
- چشم انداز و مأموریت روشنی تنظیم کنید: چشم انداز و بیانیه ماموریتی واضح و قانع کننده را تعریف کنید که با اهداف و مقاصد سازمان همسو باشد.
- ارتباط مؤثر: با همه ذینفعان، از جمله کارمندان، مشتریان و سرمایه گذاران، به طور واضح و مؤثر ارتباط برقرار کنید.
- تیم قوی بسازید: افراد با استعداد و متنوعی را استخدام کنید که در ارزش ها و چشم انداز سازمان مشترک هستند.
-
-
-
- توانمندسازی و ایجاد انگیزه در کارکنان: کارکنان را توانمند کنید تا مالکیت کار خود را بر عهده بگیرند و فرصتهایی برای رشد و توسعه فراهم کنند.
- فرهنگ کاری مثبت را پرورش دهید: فرهنگ کاری مثبت و فراگیر ایجاد کنید که به تنوع، احترام و همکاری اهمیت می دهد.
- تصمیم گیری مبتنی بر داده: از داده ها و تجزیه و تحلیل ها برای اتخاذ تصمیمات آگاهانه استفاده کنید که باعث موفقیت کسب و کار می شود.
- سازگار و چابک باشید: انعطاف پذیر باشید و با شرایط متغیر بازار و نیازهای مشتری سازگار شوید.
- ریسکهای محاسبهشده را بپذیرید: ریسکهای حسابشده را بپذیرید که با چشمانداز و مأموریت سازمان همسو باشد.
- یک رهبر خدمتگزار باشید: نیازهای دیگران از جمله کارمندان، مشتریان و ذینفعان را اولویت بندی کنید.
- شفاف و پاسخگو باشید: در اعمال و تصمیمات خود شفاف باشید و خود و دیگران را در قبال نتایج مسئول بدانید.
- روابط قوی ایجاد کنید: روابط قوی با کارکنان، مشتریان و سهامداران ایجاد کنید تا موفقیت کسب و کار را به ارمغان بیاورید.
- متواضع و روشن فکر باشید: نسبت به ایدهها و دیدگاههای جدید متواضع و روشن فکر باشید.
-
-
-
- یادگیرنده مادام العمر باشید: به طور مداوم مهارت ها و دانش خود را یاد بگیرید و توسعه دهید تا از منحنی ها جلوتر بمانید.
- فعال باشید: در رسیدگی به چالش ها و فرصت ها فعال باشید.
- پرورش نوآوری: نوآوری و خلاقیت را در سازمان تشویق و حمایت کنید.
-
- تاب آور باشید: در برابر ناملایمات و شکست ها انعطاف پذیر باشید.
- الگو باشید: با زندگی در ارزشها و چشمانداز سازمان، الگوی مثبتی برای دیگران بگذارید.
- بازخورد باشید: پذیرای بازخورد و انتقاد سازنده دیگران باشید.
- عامل تغییر باشید: موجب تغییر و بهبود در سازمان شوید.
- متفکر استراتژیک باشید: استراتژیک و بلند مدت فکر کنید.
- بازیکن تیم باشید: برای دستیابی به اهداف و مقاصد مشترک با دیگران همکاری کنید.
- یک رهبر نتیجهگرا باشید: روی دستیابی به نتایج و ایجاد موفقیت در کسبوکار تمرکز کنید.
- یک رهبر مشتری محور باشید: نیازهای مشتریان را اولویت بندی کنید و به آنها ارزش بدهید.
- یک رهبر مسئولیت پذیر اجتماعی باشید: مسئولیت اجتماعی و شیوه های تجاری اخلاقی را در اولویت قرار دهید.
برای حمایت از پاسخ، در اینجا سه عنوان مرجع معتبر وجود دارد:
- “چالش رهبری” نوشته جیمز ام. کوزز و بری زی پوزنر
- “از خوب به عالی: چرا برخی شرکت ها جهش می کنند… و دیگران نمی کنند” نوشته جیم کالینز
- «Drive: The Surprising Truth about What Motivates Us» اثر دانیل اچ پینک
این کتابها بینشهای ارزشمند و توصیههای عملی در مورد رهبری، انگیزه و مدیریت مؤثر کسبوکار ارائه میکنند.